پروژه شیرین کننده استویا

استحصال گلیکزید‌های طبیعی گیاه استویا به عنوان شیرین‌کننده یکی از صنایع نوینی است که به صورت رسمی از سال ۲۰۰۸ در کشورهای پیشرفته جهان پایه‌گذاری شده است. خوشبختانه شرکت کرانه نیلگون افق با اتکا به فن‌آوری داخلی و دانش متخصصان ایرانی برای اولین بار درکشور موفق به راه‌اندازی خط تولید پایلوت استحصال شیرین‌کننده‌های گیاه با ظرفیت ۱۰ تن در سال شده است که در حال تکمیل و اخذ مجوزهای قانونی می باشد است و پس از اتمام این مرحله برنامه‌های توسعه‌ای طرح برای افزایش ظرفیت تولید در مقیاس صنعتی برای پاسخگویی به نیاز داخلی پیگیری خواهد شد.
استویا(Stevia) یک گیاه چند ساله‌ی علفی است که بومی کشور پاراگوئه است. این گیاه به طور طبیعی در یک منطقه باریک بین برزیل و پاراگوئه رشد می‌کند. پس از صدور تاییدیه سازمان جهانی غذا و دارو مبنی بر سالم بودن شیرین‌کننده‌های بدست آمده از برگ‌های استویا در سال۲۰۰۸، امروزه از استویا در بسیاری از کشورها به عنوان شیرین کننده استفاده می‌شود. ترکیبات شیرین‌کننده‌ی موجود در برگ این گیاه عبارتند از استویوزاید که به عنوان فراوان‌ترین ترکیب شیرین‌کننده، ۴ تا ۱۳ درصد وزن برگ خشک را شامل می‌شود.
ریبودیوزاید A که ۲ تا۴درصد برگ خشک، ریبودیوزاید‌هایB و C که ۱ تا ۲ درصد و ریبودیوزایدهای E و D که ۰٫۳ درصد از وزن برگ خشک را به خود اختصاص می‌دهند.استویا همچنین دارای پروتئین، فیبر، کربوهیدرات، فسفر، آهن، کلسیم، پتاسیم، سدیم، منیزیم،روی و ویتامین‌های A وC است.
شیرین کننده های استحصال شده از گیاه استویا در بسیاری از صنایع غذایی مانند تولید نوشابه های گازدار و بدون گاز، تولید شیرینی و شکلات و نیز در صنایع آردی جایگزین شکر شده اند. تا آن جا که در کشور ژاپن این مقدار به حدود ۷۰ درصد کل مصرف شکر سالانه می رسد. امروزه شرکت‌های بزرگ جهانی و داخلی نیز محصولانی را با استفاده از شیرین‌کننده های استویا روانه بازار نموده‌اند.