◄ گرامیداشت روز مزرعه چغندرقند در اراضی کرانه+فیلم

گرامیداشت روز مزرعه چغندرقند در مزرعه کرانه (پلدشت)

با هدف آشنایی بیشتر کشاورزان با یافته‌های علمی در حوزه کشاورزی و در راستای اجرای این طرح، فاصله یافته‌های تحقیقاتی کشاورزی تا مزرعه کوتاه شده و زارعان چغندرقند با استفاده از نتایج تحقیقات علمی راندمان تولید محصولات خود را افزایش می‌دهند.
مهندس طباطبایی مشاور مدیرعامل در این مراسم گفت: یکی از ماموریت‌های شرکت کرانه نیلگون افق در حوزه کشاورزی را انجام کارهای تحقیقاتی در حوزه محصولات مختلف با استفاده از روش‌های نوین و بکارگیری نیروهای بومی و متخصصین داخلی و افزایش راندمان تولید و الگوسازی و انتشار آن در میان کشاورزان و دامپروران کشور عنوان کرد.
دکتر یوسف آبادی پژوهشگر و مروج ارشد چغندرقند کشور نیز در این مراسم گفت: مجموعه تحقیقات چغندرقند در دو دهه گذشته توانسته ۱۲ رقم بذر مونوژرم چغندرقند را اصلاح و معرفی کند که ظرفیت های تولید را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد. کشت نشایی چغندرقند در سطح ۸۰ هکتار از اراضی مزرعه کرانه در دشت یاراوغلیِ شهرستان پلدشت اجرا شده است و پیش‌بینی می‌شود از هر هکتار ۸۰ تا ۸۵ تن چغندرقند برداشت شود.
کاهش مصرف آب، کاهش علفهای هرز، امکان کشت تأخیری و کاهش هزینه‌های تولید از مزایای کشت نشایی چغندرقند به روش‌های علمی است.
لازم به ذکر می باشد مراسم فوق باحضور فرماندار، فرمانده سپاه، امام جمعه، معاون جهاد کشاورزی استان، مدیر جهاد کشاورزی پلدشت، مدیر ترویج و تحقیقات جهاد کشاورزی پلدشت، فرمانده هنگ مرزی و سایر مدیران شهرستان برگزار شد/. ۱۴۰۱/۰۸/۲۲

امروزه، نیروی‌انسانی توانمند، موتور محرکه توسعه‌سازمانی محسوب می‌شود و تلاش بر آن است که دانش و اطلاعات به‌هنگام در خدمت رشد و تعالی نیروی‌انسانی قرار گیرد. برای دستیابی به این هدف متعالی در بخش کشاورزی، رویکردها و روش‌های متنوعی طراحی و اجرا شده‌اند که بدون تردید یکی از مؤثرترین روش‌ها، انتقال‌یافته‌‌ها و تجارب می‌باشد. انتقال ‌یافته‌های تحقيقاتي باهدف بکارگیری فناوري مناسب و ايجاد مهارت لازم در كارشناسان و کشاورزان منطقه و استفاده از يافته‌هاي تحقيقاتي سازگار و دانشِ ‌بومي و تجارب ‌برتر در واحدهاي بهره‌برداري اجرا مي‌شود. اين هدف از طريق عمليات انتقال‌یافته‌ها، برنامه‌روز مزرعه و ايجاد مزارع نمايشي درسطح كشور محقق مي‌شود. انتقال‌یافته‌ها یا برنامه‌روز مزرعه موقعیتی است که در آن، محقق نمودِ عینیِ یک فعالیت یا یافته نوین‌علمی را در مزرعه، در معرض دیدِ مدیران، کارشناسان، محققان، بهره‌برداران، کشاورزان یا سایر افراد و واحدهای ذی‌نفع قرار می‌دهد.
با نگاهی کاربردی‌تر، برنامه انتقال‌یافته‌ها یا برنامه‌روز مزرعه را می‌توان یکی از پروژه‌های آموزشیِ ترویجیِ شرکت کرانه نیلگون افق دانست که با همکاری و مشارکت جهاد کشاورزی و مراکز تحقیقاتی در مزارع تحقیقاتی، باحضور جمعی از کارشناسان، مروجان و کشاورزان پیشرو برگزار می‌شود و فرصت مناسبی برای ترویج و انتقال دستاوردهای تحقیقاتی است. در این برنامه، شرکت کرانه نیلگون افق آخرین نتایج و یافته‌های تحقیقاتی خود را در زمینه‌های مختلف بخش کشاورزی نظیر به‌زراعی، افزایش عملکرد در واحد سطح، مدیریت آفات‌ و بیماری‌ها و مانند آنها ارائه می‌کنند. مباحث مطرح‌شده در برنامه روز مزرعه و برنامه انتقالِ یافته نتایجِ حاصل از آن، تأثیر بسیاری در مدیریت عرصه‌های تولیدی خواهد داشت؛ از این‌رو، اصلی‌ترین مخاطبان این برنامه افرادی چون کارشناسان، محققان، بهره‌برداران، کشاورزان فعال در استان آذربایجان غربی هستند که ارتباط مستقیمی با عوامل تولید دارند.